Батьки і діти




Формуємо в дітей вміння активно слухати
Навчити дітей активно слухати – це досить складне завдання. Проте вам не треба бути добре підготовленим професіоналом, щоби навчити цієї важливої навички. Після невеличкої інформаційної підготовки ви зможете ознайомити своїх дітей з усіма таємницями активного слухання. Є кілька методів і технік, які допомагають батькам навчати та тренувати своїх дітей в активному слуханні. Ось деякі з них.
Метод «Машина часу». Це один з найкращих способів, щоб навчити дітей активно слухати. Коли ваші діти приходять зі школи, сядьте поруч з ними й почніть розмову про події, які сталися протягом дня, особливо в період занять у школі. Школа стає для дітей другою домівкою, в якій усе, що відбувається, має велике значення. Фахівці рекомендують батькам питати про шкільний день і просити перераховувати всі події у хронологічному порядку.
Так ваші діти будуть розповідати, пригадуючи все, що сталося з ними сьогодні. Однак, як батьки ви повинні будете простежити за точністю хронологічно правильного викладу. Тому необхідно заохочувати їх пригадувати кожну подію. Для цього ви можете попросити дітей сісти в «машину часу», повернутись на певну кількість годин, відчути кожну подію ще раз і пригадати всі важливі слова, сказані вчителем. Коли ваші діти будуть намагатись пригадати хід подій, вам необхідно активно брати участь у розмові, допомагаючи їм відновити в пам'яті всю хронологію.
«Словесний живопис». Це незвичайний спосіб, при використанні якого ваша дитина повинна пригадати й повторити всю послідовність подій дня, емоційно «розмальовуючи» свою розповідь. З точки зору психології, діти ще недостатньо здатні миттєво пригадувати сказані слова. Отже, для пояснень вони завжди намагаються використовувати багато слів, образів і сценаріїв. Навичка активного слухання розвивається в дітей тоді, коли ви вчите їх слухати різні слова й пов'язувати їх з різними образами та сценаріями.

Метод читання. Продуктивне слухання повинно бути метою всіх батьків. Один з найкращих способів навчити активно слухати – читати дітям вголос. Коли ви прочитаєте казку, то можете попросити дітей переказати її. Цей простий підхід допоможе їм розвинути звичку слухати вимовлені слова з пильною увагою.

Китайський шепіт. Цей чудовий метод відомий у всьому світі завдяки своїй винятковій геніальності. Будь-яке просте повідомлення змінюється в міру того, як воно передається від однієї людини до іншої. Здатність розуміти й осмислювати вимовлене слово в різних людей відрізняється. Це пов'язано з відсутністю вміння активно слухати. Проте цей метод може дуже добре допомогти розвинути активне слухання. Батьки можуть використовувати його щодня.

​Активне слухання здатне впливати на формування дітей. Володіючи цією навичкою, ваші діти зможуть досягти значних успіхів у навчанні та в житті в цілому.



Важливі нюанси при навчанні дітей читання
Більшість батьків неодноразово чули прохання «Почитай мені казку». На жаль, не всі діти мають можливість щовечора слухати казки. Інтернет і телебачення багато в чому обкрадають той час, який батьки могли б витратити на читання своїм дітям.
Чому так важливо читати дитині?
Труднощі з читанням не тільки впливають на академічні здібності дитини, а й накладаютьнизьку самооцінку на кожний аспект її життя. Опитування підлітків і молодих людей із кримінальним минулим показують, що близько половини з них мають труднощі при читанні.
Коли ви читаєте дитині протягом усього дитинства, то покращуєте її візуальні навички, підвищуєте словниковий запас і вміння слухати, а також вибудовуєте важливу основу для розвитку мови. Світогляд вашої дитини завжди буде широким і багатим, якщо ви станете розвивати її уяву й допитливість за допомогою книг. Дослідження показали, що діти, яким читають з раннього віку, більш схильні досягати успіхів у школі й житті. Насправді, багатьом дітям шкільного віку, які люблять і вміють читати, батьки постійно читали в дитинстві. Дійсно, читання починається вдома.
Домашня атмосфера
Домашня атмосфера відіграє важливу роль у становленні читачів у ранньому віці. Були проведені два великих дослідження (одне в 1966 р. й одне в 1975 р.) за участю дітей, які почали читати рано, й, відповідно, учнів, яким легко дається початкова освіта. Результати досліджень показали, що вдома майже в усіх дітей, які почали читати рано, були такі чотири особливості.
1. Батьки систематично читали дітям. Читали не тільки книги, а й рекламні щити, покажчики, обгортки, тару для пакування й багато іншого. Батьки самі були завзятими читачами.
2. Вдома завжди були доступні книги, газети, журнали й комікси.
3. Папір та олівці були всюди, тому що вихідною точкою зацікавленості в письмі був інтерес до малювання предметів і літер алфавіту.
4. Дорослі відповідали на нескінченні запитання дитини, хвалили її за зусилля, часто відвідували місцеву бібліотеку, купували книги, записували історії, які диктували їм діти, і виставляли дитячі роботи на видному місці.
​Забезпечивши домашню атмосферу, що сприяє читанню, далі ви повинні переконатися, що в дитини хороший слух (включаючи вміння слухати).
Як слух дитини впливає на її читання?
Неврологи Єльського університету зазирнули всередину мозку дітей під час читання. За допомогою МРТ вчені виявили, що слухові/мовні центри мозку дітей, які вміють добре читати, краще забезпечуються кров'ю. Діти з меншим кровопостачанням у цих частинах мали труднощі з читанням. Інакше кажучи, діти, в яких розвинений сильний зв'язок між слухом і мозком, схильні стати хорошими читачами.
Додаткові дослідження показують, що діти з різними інфекціями вух, дефектами мови або слабким слухом часто мають розлади читання.
Слухова навичка – це в першу чергу фонематичне сприйняття. Читання завжди починається з фонематичного сприйняття – здатності помічати, обмірковувати й керувати окремими звуками в словах або фонемах. Фонеми – це найменші одиниці звуку в нашій мові, що забезпечують різницю у значенні слів (як кран і клан).
Фонематичне сприйняття в маленьких дітей можна розвинути різними способами.
1. Розмовляйте з дитиною чітко та ясно вже з малюкового віку. Ніщо не у змозі замінити живе людське спілкування.
2. Грайте в ігри з римами. Придумуйте рими до імені вашої дитини або до заняття. Наприклад: «Світланко, підем гулять на ґанку». Потім нехай дитина додає сама слова, що римуються.
3. Вигадуйте смішні слова, переставляючи літери.
4. Відокремлюйте певні звуки у словах. Робіть наголос на першому й останньому звуці у слові. Надмірно підкреслюйте голосні звуки. Вимовляйте слово кумедно, а потім повторюйте його правильно.
5. Декламуйте з вашою дитиною дитячі віршики та пісеньки, а також використовуйте їх як свого роду інструмент. Наприклад, коли ви одягаєте або перевдягаєте неслухняну маленьку дитину і при цьому співаєте пісню або розповідаєте віршик, вона поступово припиняє вириватись і починає отримувати задоволення. Повторюйте одну й ту саму пісню постійно, і незабаром ви виявите, що ваша дитина почне співати її разом з вами.
​Поради про те, як навчити дитину читати
Ось кілька простих порад, яких можуть дотримуватись батьки, щоб навчити дитину читати:
1. Вивчайте звуки, відповідні літерам, разом з їх назвами. Звук (або звуки) літери часто відрізняється від її назви. У читанні важливі звуки. Не судіть дитину суворо за те, як вона вимовляє звуки. Особливості діалекту й іноді слабкі слухові навички не дозволяють дітям вимовляти більшість звуків академічно правильним способом. Докладайте помірковані зусилля. Визнайте, що вивчення звуків – це лише проміжний етап на шляху до навчання читати.
2. Вивчайте з дітьми в першу чергу малі літери. Великі літери складають лише п'ять відсотків усіх літер писемного мовлення. Тому звертайте більше уваги на вивчення малих літер. Малі літери набагато важливіші в розвитку навичок читання.
3. На цьому етапі не переймайтесь із приводу граматики. Дошкільнята, діти старшого дошкільного віку й навіть першокласники думають за допомогою конкретних категорій, їм дуже складно справлятись із складними поняттями. На цьому етапі немає необхідності вивчати з ними голосні та приголосні, довгі й короткі звуки, інші граматичні конструкції. Маленькі діти можуть навчитися читати й без цих правил.
4. Вчіть дитину писати й читати одночасно. Діти починають читати швидше та простіше, якщо в цей же час учаться писати. Моторна пам'ять, що активізується принаписанні літер, уміння чути їх звуки й бачити їх у письмовому вигляді закріплюють нові знання.
5. Обмежте початковий словниковий запас для читання. Читання – дуже складний процес. Не всі слова можна прочитати за допомогою простих правил фонетики. Багато важливих слів треба вчити візуально. У першу чергу вивчайте з дитиною лише прості й поширені слова. Триста-чотириста основних слів – це все, що маленька дитина повинна вміти добре читати.
​Для того щоб дійсно навчитися читати, вашій дитині необхідний найважливіший інструмент – стіл, за яким ви сядете разом і будете проводити близько десяти хвилин на день, опрацьовуючи процес навчання крок за кроком.
Як вибрати дитині книгу для читання
Книги, які використовуються для навчання дітей молодшого віку, повинні відповідати їхньому віку й бути «реалістичними», передбачуваними, мати такі характеристики:
1. Передбачувані книги повинні мати повторювані структурні елементи розповіді. Діти зможуть швидко дотримуватись сюжету й читати книгу після перших кількох сторінок.
2. Книги повинні містити ідеї, знайомі багатьом читачам-початківцям. Діти зможуть легко розібратись із сюжетною лінією й персонажами.
3. Текст та ілюстрації у книгах повинні відповідати один одному. Це дуже важливий елемент сприйняття книг. Зображення, які супроводжують текст, розповідають дитині історію після того, як вона познайомилась із повторюваним фрагментом сюжету.
4. Багато передбачуваних книг використовують елементи рими й ритму, щоби підвищити загальну передбачуваність. Як тільки дитина вловлює ритм або риму, це посилює її здатність передбачати, що буде далі.
5. У багатьох книгах використовується повторюваний сценарій у міру розвитку сюжету. Відомий приклад казки з повторюваним сценарієм – «Колобок», де кожний переслідувач Колобка долучається до розповіді в міру того, як історія сягає кульмінації.
6. Розповіді, які знайомі дитині, також підвищують свою передбачуваність. Більшість дітей легко можуть передбачити, що буде казати вовк у «Трьох поросятах», оскільки вони вже знайомі з історією.
7. Для передбачуваних книг характерні знайомі дитині послідовності. Наприклад, числа та дні тижня «У понеділок він прогриз одне яблуко, але залишився голодним. У вівторок він прогриз дві груші, але залишився голодним. У середу...».

Немає коментарів:

Дописати коментар